S.C. SPICUL 2 S.R.L.
Loc.Dorohoi
Jud.Botosani

 

Ghid de concurenta pentru partenerii comerciali
 

S.C. Spicul 2 S.R.L. este dedicata respectarii principiilor de etica si culturii de conformare cu regulile de concurenta in activitatea sa de zi cu zi. Regulile  de concurenta pot afecta intregul mediu de afaceri si genera plus valoare pentru toti participantii din piata. 
Prin urmare, S.C. Spicul 2 S.R.L. asteapta ca toti partenerii sai de afaceri sa respecte regulile de concurenta si sa adopte un comportament conform cu aceste reguli. 
In acest scop, S.C. Spicul 2 S.R.L. propune acest Ghid de concurenta pentru partenerii sai de afaceri, pentru a promova acele comportamente conforme ce produc beneficii tuturor participantilor din piata.

 

1. Ce este o intelegere?

Intelegeri anticoncurentiale
Principiul de baza al legislatiei de concurenta este ca, atunci cand se concureaza, societatile trebuie sa decida asupra comportamentului lor comercial independent de alte societati. Comportamentul fiecarei companii trebuie sa fie intotdeauna determinat de propriile obiective de afaceri si de planurile proprii de dezvoltare. Un principiu fundamental al regulilor de concurenta este ca sunt interzise orice intelegeri cu concurenti care conduc la restrangerea concurentei, in special cele care se refera la: preturi, termeni / conditii comerciale, limitarea productiei / ofertei, impartirea pietelor / clientilor, schimb de informatii, boicoturi, participarea la licitatii.
O intelegere poate fi:
                                  scrisa sau orala  - formala / informala
                                  Explicita/implicita - Valida juridic sau nu
                                  pusa in practica sau nu - obligatorie sau nu ("gentlemen's agreement")
Pe scurt, o intelegere reprezinta situatia in care partile isi exprima intentia comuna de a se comporta intr-un anumit mod.

Intelegerea intre societati cu privire la comportamentul pe piata poate ramane doar la stadiul de intentie, nefiind necesara punerea sa in practica. 


In anumite situatii chiar si tacerea poate avea valoarea unui consimtamant la intelegere.
 
Intelegerea va conduce in mod automat la incalcarea legii, nefiind admise justificari (e.g. nu am realizat un folos / am realizat pierderi / doar am asistat la discutii / doar am dezbatut problema / nu am influentat discutiile).

           

Reguli practice​

 

Pretul trebuie stabilit in mod liber de catre fiecare companie. Notiunea de ”pret” include orice element care conduce la stabilirea pretului (e.g. discounturi, rabaturi, suprataxe, metode de stabilire a pretului, pret minim, etc.)
Este necesar ca termenii si conditiile de vanzare sa fie stabilite in mod liber de catre intreprinderi. NU trebuie agreata cu concurentii aplicarea acelorasi termeni si conditii comerciale pentru clienti. Atentie! Orice decizie de modificare a preturilor trebuie dictata / justificata de necesitati economice, fiind necesara ca aceasta sa NU fie realizata cu scopul de a ”semnaliza” concurentilor intentia de modificare a acestuia.
Participarea la licitatii trebuie sa fie realizata in mod liber. NU este legala intelegerea intre concurenti cu privire la preturile si conditiile oferite in cadrul participarii la o licitatie. 
In mod similar, nu sunt permise intelegerile referitoare la depunerea de oferte false, acoperirea reciproca a costurilor de licitare, ”adjudecarea prin rotatie” a licitatiilor, neparticiparea la o licitatie.
Limitarea ofertei reprezinta de asemenea comportamente contrare legislatiei de concurenta. Intelegerile referitoare la impartirea pietelor sau clientilor sunt interzise. 
NU sunt permise acorduri pentru impartirea pietelor geografice sau a pietelor produselor, teritoriilor de vanzare ori clientilor. 
De asemenea, sunt interzise intelegeri cantitative in baza carora sunt convenite cantitatile de produse oferite ori cotele de piata.

 

2. Schimbul de informatii
   Sunt interzise practicile concertate
In general, o practica concertata priveste comportamentul viitor al companiilor, constand in coordonarea comportamentului partilor implicate prin schimburi de informatii sensibile comerciale.
 
Fiecare companie trebuie sa isi stabileasca in mod independent comportamentul si politica pe piata, fiind interzis orice schimb de informatii care ar putea influenta comportamentul unei alte societati.
  Schimbul de informatii:
Poate fi unilateral, fiind suficienta acceptarea informatiilor de catre destinatar;
Poate consta intr-o singura actiune;
Poate privi informatii curente / viitoare;
Poate fi direct ori indirect.

 

Constituie informatii sensibile din punct de vedere concurential cele referitoare la:
Liste de clienti/furnizori;
Preturi curente sau viitoare;
Formule de calculare a preturilor;
Licitatii;
Planuri viitoare / strategii;
Costuri;
Vanzari detaliate;
Marje.

Atentie! Prin simpla dezvaluire a unor informatii de asemenea natura este posibila retinerea existentei unui cartel de catre autoritatea de concurenta.
 
    NU constituie informatii sensibile: 
     -  informatiile publice,
     -  informatiile vechi de cel putin un an si cele agregate la un nivel suficient de general care sa           NU permita identificarea datelor individuale ale concurentilor.
 
Sunt interzise orice discutii referitoare la preturi / conditii comerciale, piete / marketing, limitarea produselor ori boicotarea concurentilor.

Schimbul de informatii viitoare cu privire la preturi, vanzari, cote de piata, teritorii constituie o incalcare prin obiect si, implicit, nu este necesara demonstrarea efectului anticoncurential.

Schimbul de informatii cu privire la politici si strategii comerciale si de marketing, informatii confidentiale si secrete comerciale constituie o incalcare prin efect, urmand a fi analizata de la caz la caz o posibila nerespectare a prevederilor de concurenta.

      Cum procedati atunci cand un concurent atinge un subiect sensibil comercial?

Daca va aflati intr-o intalnire cu concurentii dvs. (de pilda, in cadrul unei asociatii),  atunci cand este abordata o discutie sensibila din punct de vedere concurential, trebuie sa insistati ca discutia sa fie incheiata imediat. In cazul in care discutia nu inceteaza, trebuie sa parasiti intalnirea, asigurandu-va ca sunt consemnate in minuta acesteia obiectiunea si plecarea dvs. De asemenea, transmiteti un mail tuturor participantilor in care specificati ca nu sunteti de acord cu cele discutate.

 

3. Intelegerile de tip A-B-C
Intelegerile de tip A-B-C (denumite si hub and spoke) se refera la transmiterea de informatii comerciale sensibile / strategice de la un competitor (A) catre un alt competitor (B) prin intermediul unei terte parti (C).

Este suficienta transmiterea unilaterala, nefiind nevoie de reciprocitate.
Nu solicitati / nu acceptati oferte sau termeni si alte conditii ale concurentilor prin intermediul unui tert!
Nu furnizati clientilor dvs. informatii strategice referitoare la activitatea concurentilor lor!
Este necesar ca fiecare partener comercial sa cunoasca si sa respecte regulile de concurenta.

NU este permisa desfasurarea activitatilor care nu sunt in concordanta cu regulile de concurenta.

In calitate de intermediar, NU transmiteti urmatoarele aspecte referitoare la:
Preturi / conditii comerciale;
Piete / marketing;
Limitarea produselor;
Boicotarea altor concurenti.

 

4. Riscuri
Nerespectarea regulilor de concurenta poate conduce la aplicarea de amenzi imense, care pot ajunge pana la 10% din cifra de afaceri a companiei implicate.
Incalcarea legislatiei de concurenta poate atrage riscuri atat pentru companie, cat si pentru angajatii sai.

          Riscuri pentru compania implicata:
Amenzi;
Costuri de aparare ridicate;
Daune reputationale;
Nulitatea contractelor;
Actiuni in despagubire (clienti).

          Riscuri pentru angajat:

Amenzi;
Costuri de aparare ridicate;
Daune reputationale;
Masuri disciplinare / implicatii penale.

           

 

        Administrator
        Surigiu Ioan Viorel

 

ADRESA

BD. VICTORIEI, Nr. 39, DOROHOI, Cod Postal 715200, Jud. BOTOŞANI

CONTACT

FOLLOW

©2019 Dorolact